Pilates jako ikona jednadvacátého století

Spread the love

„Po deseti hodinách se budete cítit lépe, po dvaceti budete lépe vypadat a po třiceti hodinách získáte nové tělo,“ prohlásil zakladatel cvičení Joseph Pilates.
Pilates se díky svým hvězdným příznivcům, například Madonně, Dustinu Hoffmanovi zda Sharon Stonovou stal pomyslnou ikonou jednadvacátého století.

Ze studia do fitness centra

Cesta, kterou zakladatel cvičení Joseph Pilates prošel, vedla přes box, gymnastiku, jógu a silový trénink až po sestavu asi pět set cviků, které se dnes podle svého zakladatele nazývají pilates. Pilates svou metodu neustále zdokonaloval. Až do své smrti v roce 1967 vyučoval a prodával tak dalším generacím cvičení, které stabilizuje a posiluje centrum těla, napřímí obratle a vytvaruje svaly. „Pilates se dlouhodobě cvičilo v uzavřené komunitě. Když totiž Joseph Pilates přišel do New Yorku, učil tento způsob cvičení tanečníků a baletky. Byla to součást rekonvalescence po úrazech či náročných představeních. Proto se o pilates dost dlouho nevědělo, „vysvětluje Hana Císařová, mezinárodně certifikovaná StottPilates instruktorka. Cviky pomalu pronikly mezi odbornou i laickou veřejnost a dnes již nabízí veřejné lekce pilates téměř každé druhé fitness.

Posilujte a protahujte najednou

Pilates je cvičení založené na pohybu lidského těla. Je to systém efektivních cvičení, které se provádějí pomalu a přesně v souladu s kvalitním dýcháním, správným postavením jednotlivých částí těla a vysokou koncentrací. Tak celé tělo pracuje mnohem intenzivněji. Stejně jako jóga, i pilates může na první pohled budit dojem, že je to jednoduché cvičení, při kterém se velmi nenadřete.

Pilates je sice cvičení šetrné k lidskému tělu, ale namáhat se při něm rozhodně budete. Na popularitě nabylo díky tomu, že nezatěžuje lidské tělo, neničí klouby, extrémně nenamáhá a přitom efektivně a propracovaně protahuje, natahuje a posiluje všechny svaly. „Pilates se liší tím, že při jeho cvičení je posilování a protahování v harmonii. V posilovně procvičujete vždy jen určitou svalovou skupinu, zde procvičujete celé tělo, „dodává instruktorka.

Co dokáže pilates?

• výrazně zvýší ohebnost

• posílí a vytvaruje svaly, především svaly břicha, zad, paží a stehen bez mohutného nárůstu svalové hmoty, což ocení zejména ženy

• uvolní, posílí a zlepší funkčnost kloubů, zejména pánevních, ramenních a kolenních

• zlepší držení těla a odbourá bolesti zad s tím spojené

• vyrovnává svalové dysbalance

• zlepší koncentraci, koordinaci a rovnováhu

• naučí lépe využívat dýchání, zvýší kapacitu plic

• působí jako prevence inkontinence

• je vhodnou pohybovou aktivitou při osteoporóze

• odbourává stres

• poskytuje prostor pro uvědomění si vlastního těla a těla v pohybu

Mám na to i já?
Pilates je vhodné pro každou věkovou skupinu a jakoukoli úroveň fyzické zdatnosti. Je však důležité přizpůsobit cviky individuální kondici. „Výhoda Pilates spočívá v tom, že cviky se dají různě obměňovat. Pokud tedy někdo zatím nezvládá uskutečnit jistý cvik v jeho klasické sestavě, cvičitel mu nabídne modifikaci, která je pro něj zvládnutelná, „říká Hana Císařová.

Abyste se dočkali výsledků, měli byste cvičit pilates dva-či třikrát týdně. Důležité je, abyste cvičili pravidelně.

 

zdroj: baby-web.topky.sk

Napsat komentář